Saturday, November 1, 2014

Selsema - Vitamin C SR & Chewable Vita-C Shaklee

Selsema akan membuatkan kita berasa kurang selesa. Kekadang tu bermacam ubat hospital yang ditelan namun penyakit selsema makin berpanjangan. Ada baiknya dicuba beberapa petua selsema ini:-
Untuk yang dewasa, boleh dicuba cara ini.

Petua #1: Ambil beberapa batang daun sirih dan lap hingga bersih. Tumbuk atau hancurkan batang-batang sirih tersebut untuk mendapatkan lendirnya. Sapukan lendir tersebut ke hidung dan sekitarnya.
Cecair lendir akan melegakan selsema dan melancarkan semula pernafasan kerana hidung yang tersumbat akibat selsema. Cuba amalkan beberapa kali, insya-Allah selsema akan sembuh.
Petua #2: Ambil sebiji limau nipis. Perah airnya ke dalam bancuhan teh suam kosong tanpa gula atau susu. Kacau dan minum air campuran tersebut.
================================================
Petua selsema berikut lebih bersesuaian untuk bayi dan kanak-kanak.
================================================
Petua @1:
Sediakan kunyit hidup dan bersihkannya. Asah kunyit tadi pada sesuatu – lebih elok kalau diasah pada bahagian bawah pasu, menurut petua tradisional melayu.
Sapukan hasil asahan tadi ke batang hidung bayi. Waktu yang sesuai adalah selepas bayi dibersihkan seperti lepas mandikan bayi pada sebelah pagi dan petang dan seeloknya ketika bayi tidur.
Selalunya selsema akan membuatkan bayi meragam dan tidak selesa kerana hidung tersumbat. Dengan cara ini, bayi dapat tidur dengan lebih selesa kerana selsemanya akan cepat kering dengan bantuan sapuan halia tadi. Cuba amalkan selama beberapa hari, insya-Allah selsema akan sembuh sepenuhnya.
Petua @2:
Sediakan 3 helai daun sirih. Sediakan juga sebiji limau nipis. Belah dan perah limau nipis tadi untuk mendapatkan air perahan. Campurkan perahan limau nipis dengan air sirih dan biarkan seketika. Sapukan air campuran tersebut ke dada dan leher kanak-kanak yang terkena selsema.
Bagi mereka yang sering terkena selsema pula, cuba amalkan petua elak selsema ini:
1. Mandi dengan air suam pada sebelah petang. Air sejuk akan menjejaskan kesihatan badan.
2. Amalkan minum air halia, seminggu sekali.
3. Bersihkan hidung setiap kali mandi. Caranya masukkan air ke dalam hidung. Tahan selama lebih kurang 5 saat dan kemudian hembuskan. Lakukan sekurang-kurangnya 3 kali setiap kali anda mandi.
Dengan izin Allah, penyakit selsema dapat dielakkan atau sekurang-kurangnya tidak kerap seperti dulu.


Kita berusaha untuk sihat & ceria bersama insan-insan tersayang, apa cuba petua di atas serta makan vitamin seperti di bawah :

Untuk 12 tahun ke atas :


Untuk anak 2 tahun hingga ke 12 tahun :




**Mahukan vitamin Shaklee, hubungi saya :

No comments: