Sunday, January 31, 2016

Ceritanya... Terima kasih cikgu kerana sudi didik anak-anak kami...

Assalamualaikum & salam 1 Malaysia,
Luangkan masa... baca yerr... luahan mak bapak 

Ceritanya...
Semalam,
Ada mak bapak yg dtg mradang,
Menghentak meja,bsuara lantang,
Meluah rasa mjeling pandang,
Kecik ati tak diundang,
Marah benar bila dibuang,
Mcm amuk pemain bola dibuang padang..
Ceritanya..
Semalam,
Maruah cikgu diejek2,
Dikata xlayak jdk pendidik,
Ijazah yg ada sekadar dikelek,
Masa mgajar dipendek2,
Pgalaman yg ada disukat cetek..
Telinga cikgu mdgr jelek..
Ceritanya,
Hari ini,
Ada murid yg dtg lewat,
Sdgkan rumah duduknya dekat,
Cikgu pun tnya knp liat,
Hari2 lmbt,kemana solat?
Muka murid tsenyum kelat,
Otak murid berfikir ligat,
Nak gentar apa,cikgu xblh nk sebat,
Paling tak tlis nama dlm buku lewat..
Ceritanya,
Hari ini,
Ada cikgu mgajar didepan kelas,
Ada murid dibelakang bersembang bebas,
Ada kerja utk 1 kelas,
Tp yg siap xsmpi sebelas,
Marah cikgu berbekas2,
Niat dihati mgajar ikhlas,
Yg rajin tiga belas,
Yg lain malas!
Ceritanya,
Esok-Esok,
Result Exam keluar,
1 sekolah bdebar-debar,
Mak bapak xsabar-sabar,
Mesti result ank aku bikin gempar...
Silap2 masuk srt khabar..
Ceritanya,
Bila result mula diumumkan,
Ank dpt cukup2 makan,
Ank nanggis mintak ehsan,
Bkn apa tkt blk dirotan,
Ank dipujuk,cikgu disalahkn,
Konon cikgu xberkelayakan,
Ilmu yg ada xckup padan..
Mak bapak melepas baran,
Anak aku bkn sebarangan,
Lahir dr kturunan tuan-tuan,
Ptt dpt keputusan no one..
Ceritanya..
Hari ini,
Hati cikgu mendidih-didih,
Mak bapak xtau bterima kasih,
Hati cikgu mana xsedih,
Tp cikgu hatinya jernih,
Marah pergi sejuk diraih,
Biar mak bapak makinya berbuih,
Nawaitu cikgu bersifat bersih..
Luhur hatinya tetap ditagih,
Hari ini,aku berterima kasih..
Pada guru yg berperit jerih,
Yg xpernah letih,
Bkn wang ringgit yg cikgu ketagih,
Cukupla skadar terima kasih..
- Dato Ruslan Madon, mantan gb sk setiawangsa -

Terima kasih cikgu kerana sudi didik anak-anak kami...

***
Saya suka vitamin,
saya jual vitamin - harga mampu milik,
saya mahu sihat & ceria bersama anda.

Hubungi saya :

** Jangan malu & segan, nanti RUGI*

No comments: