Saturday, September 5, 2015

10 manfaat buah salak.

Assalamualaikum & salam 1 Malaysia,

Jom.. kita baca pasal : 10 kelebihan buah Salak

- saya beli di Pasar Payang, Terengganu -

Hantar anak buah ke UMT, sambil "menyelam minum air" - peluang datang bukan selalu.. betul tak??... hihihiii...

Berbagai khasiat buah salak yang baik untuk kesihatan kita, berikut adalah 

10 Manfaat Buah Salak :

  1. Untuk kesihatan : pelbagai vitamin salah satunya vitamin A yang sangat baik untuk menjaga stamina tubuh kita.
  2. Untuk kecantikan : buah salak sangat baik untuk mencegah penuaan pada kulit dengan melancarkan proses pertumbuhan semula kulit dengan baik.
  3. Untuk ibu hamil : menu makanan untuk ibu hamil tidak boleh dilakukan dengan sembarangan. Untuk ibu hamil muda, kebanyakan dari mereka terkena morning sickness atau perasaan mual pada pagi hari. Untuk mengatasi masalah tersebut, buah salak sebagai penawarnya.
  4. Untuk bayi : khasiat buah salak akan dinikmati, sekiranya si ibu menyusukan bayi.
  5. Untuk diet : kandungan serat tinggi yang terdapat pada buah salak sangat bermanfaat bagi anda yang ingin menurunkan berat badan atau diet kerana kandungan serat buah salak ini boleh mengalas perut lapar dan melambatkan rasa lapar.
  6. Untuk pencegah kanser : Salah satu zat yang terkandung dalam buah salak dipercaya sangat baik sebagai bahan yang ampuh untuk mencegah kanser. Adalah zat yang terkandung dalam bahagian dari salak iaitu pada kulit ari.
  7. Untuk cirit-birit : Dengan kandungan zat bernama tanin yang jumlahnya sama tingginya dengan yang terkandung pada daun jambu biji membuat buah ini sering digunakan untuk rawatan cirit-birit yang cepat dan semulajadi.
  8. Untuk otak : penyelidikan menunjukkan bahawa memang ada sebatian dalam buah salak uyang sangat bagus untuk menyokong perkembangan sel-sel otak.
  9. Untuk perut : Kandungan kaya manfaat buah salak seperti beta karotena, tanin dan mineral juga serat dalam buah salak sangat berguna untuk menjaga kesihatan perut dengan membantu melancarkan penghadaman.
  10. Untuk rabun jauh : dapat menyembuhkan penyakit rabun jauh pada mata dengan kandungan vitamin A yang tinggi.
Saya suka vitamin,
saya jual vitamin - harga mampu milik,
saya mahu sihat & ceria bersama anda.
Hubungi saya :

No comments: