Sunday, August 16, 2015

Homemade : Roti john

Assalamualaikum & salam 1 Malaysia,

Hari Ahad, lepas makan tengahari... perut lapar lagi. Huhuhuuu...

Intai kat dapur, macam cukup saja bahan nak buat roti john :

Bahan yang saya guna nak banyak... campak-campak saja. :-)

Bahan-bahan :

  1. Roti john - 3 keping : belahkan 2 [jangan belah habis yer]
  2. Mentega - untuk disapu ke roti john
  3. Bakar seketika - jangan terlalu lama
Bahan ramuan :
  1. Daging kisar Ramli - setangah saja saya guna (sebab roti john tak banyak)
  2. 1 ulas Bawang besar di potong dadu
  3. 1 sudu kecil serbuk kari
  4. Secubit garam
  5. Telur 2biji
  6. Perasa - saya tak guna pun
Cara-caranya :
  1. Item no.2 hingga 6, kacau sampai sebati.
  2. Pecah telur & masukkan ke dalam bahan di atas.
  3. Bila sudah siap bahan ramuan
  4. Sapu bahan ramuan tersebut ke atas roti

Bahan membakar :
  1. Kuali leper
  2. Minyak untuk membakar - supaya roti john tidak melekat
Cara membakar :
  1. Panaskan kuali leper & tuangkan minyak masak sedikit sahaja
  2. Sapukan bahan ramuan ke atas roti
  3. Terbalikkan ke dalam periuk leper - berhati-hati yerrr... takut minyak terpercik.. hihihiii...
  4. 2 ke 3 minit, dah boleh angkat.
Cadangan hidangan :
  1. Sos cili / sos tomato
  2. Mayonis
  3. Hiris nipis : Timun & tomato
Tadaaa.... siap saya punya roti john :


Saya suka vitamin,
saya jual vitamin - harga mampu milik,
saya mahu sihat & ceria bersama anda
Hubungi saya :


3 comments:

Cik Candy said...

wah mcm senang je cara buatannya.. insyaAllah nnt blh try..

Jom drop url kat sini http://cikcandysour.blogspot.com/2015/08/tinggalkan-url-untuk-blogwalking.html

EAT,MAKE,READ said...

sedapnya...

Syah said...

Assalamualaikum,,,hai2

saya menjual iphone,samsung,oppo,phone case,powerbank dan etc.
Jemput singgah blog saya
http://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/

dan ig @nurnasuha96_
whatsapp : +60196117811