Thursday, February 19, 2015

Tanda tanya 2 bahan Sintetik Silicon dioxide dan Titanium dioxide Ostematrix Shaklee

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia,

JOM... kita baca info isu bahan sintetik yang sering dipersoalkan pelanggan Shaklee kepada SID.


Pada tahun 2013... 
Soalan dari seorang customer SID 
Bertanya issue yang dalam Ostematrix shaklee yang dia beli contain bahan sintetik - silicon dioxide and titanium dioxide. Dia mintak penjelasan since kita selalu claim shaklee ni natural without artificials.
Ada sesiapa boleh tolong bagi explanation kenapa ada bahan2 ni? bukan ke bahan2 ni bahaya? dan selamat ke sebenarnya nak consume?
Terima kasih in advance!


Thank you for your email,

Below will be the answer of your inquiry.

Titanium dioxide

Titanium dioxide is a natural mineral occurring in iron-containing mineral ores. After the iron content is removed, the enriched mineral fraction is treated with acid and heated to form the pure oxide of titanium. Due to its opaque, intense white color, titanium dioxide is widely employed as a safe, non-irritating natural pigment and is used in small amounts in a few of our products.
Titanium dioxide is also a naturally occurring mineral and is present in a variety of plants, where it takes part in energy production. The National Toxicology Program finds no carcinogenicity for titanium dioxide. The World Health Organization International Program on Chemical Safety expert committee on food reported that titanium dioxide is non-toxic. A study of titanium implants in humans found no signs of adverse effects.
Based on natural sourcing, titanium dioxide is also consistent with our commitment to products that are as natural as possible. The preponderance of the scientific and medical data shows that titanium dioxide poses no risk to human health as used in dietary supplements.

Silicon Dioxide

Silicon dioxide is found in higher amounts in plant-based foods. Fruits and vegetables contain a good amount of silicon dioxide. Silicon is an indispensable part of the food that we eat daily. It is observed that silicon plays a significant role in the development of bones, so it becomes necessary to include silicon food sources in our diet. In order to maintain healthy strong bones and joints, silicon dioxide in foods is very much essential. Deficiency of Silicon dioxide can cause osteoarthritis and arthritis. Silicon dioxide is prepared by combining silicon tetrachloride, hydrogen, and oxygen in a high-temperature flame. Silicon dioxide is widely distributed in foods such as whole grains, vegetables, and beans. Silicon is most concentrated in the body in actively growing portions of bone.

The formulation for Shaklee Malaysia is difference because it’s formulated based on suitable environment, lifestyle and dietary habit. Furthermore, our product is guaranteed safe for consumer (we also have Kementerian Kesihatan Malaysia labeling in the bottle).

For more inquiry or suggestions you may send it to customerinquiry@shaklee.com.my,
or call to our customer service 603-5622 3188.

Thanks & regards,

Atif

**************************

Untuk memudahkan kengkawan saya yang kurang mahir berbahasa inggeris macam saya...:)
Saya sudah menterjemah kepada bahasa Malaysia :

Terima kasih kerana e-mel anda,
Berikut akan menjawab pertanyaan seperti di atas,

Titanium dioksida :
Titanium dioksida merupakan mineral semulajadi yang berlaku dalam bijih mineral mengandungi besi. Selepas kandungan besi dikeluarkan, pecahan mineral menyubur dirawat dengan asid dan dipanaskan untuk membentuk oksida tulen rasuk. Yang telus, sengit warna putih, titanium dioksida secara meluas digunakan sebagai pigmen semulajadi yang selamat, bebas merengsa dan digunakan dalam jumlah yang kecil dalam beberapa produk-produk kami.
Titanium dioksida juga mineral berlaku secara semulajadi dan terdapat dalam pelbagai jenis tumbuhan, di mana ia mengambil bahagian dalam pengeluaran tenaga. Program Toksikologi Nasional mendapati tiada carcinogenicity bagi titanium dioksida. Program Antarabangsa dunia Kesihatan organisasi Jawatankuasa pakar Keselamatan Kimia makanan dilaporkan bahawa titanium dioksida adalah tidak toksik. Kajian titanium implan pada manusia yang mendapati tiada tanda-tanda kesan buruk.
Berdasarkan sumber semula jadi, titanium dioksida adalah juga selaras dengan komitmen kami terhadap produk yang sebagai semulajadi yang mungkin. Dominan menunjukkan data saintifik dan perubatan yang titanium dioksida menimbulkan risiko kepada kesihatan manusia seperti yang digunakan dalam makanan kesihatan.

Silikon dioksida :
Silikon dioksida didapati dalam jumlah yang tinggi dalam makanan berasaskan tumbuh-tumbuhan. Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi jumlah silikon dioksida yang baik. Silikon adalah satu bahagian yang tidak boleh diketepikan dalam makanan yang kita makan setiap hari. Ia adalah diperhatikan bahawa silikon memainkan peranan yang penting dalam perkembangan tulang, jadi ia menjadi perlu untuk memasukkan silikon makanan sumber dalam diet kita. Untuk mengekalkan kekuatan tulang-tulang sihat dan sendi, silikon dioksida dalam makanan adalah amat penting. Kekurangan silikon dioksida boleh menyebabkan Osteoartritis dan artritis. Silikon dioksida disediakan dengan menggabungkan silikon tetrachloride, hidrogen dan oksigen di dalam api tinggi-suhu. Silikon dioksida diedarkan secara meluas dalam makanan seperti bijirin, sayur-sayuran dan kacang. Silikon Tempahan tertumpu dalam badan secara aktif mengembangkan bahagian-bahagian tulang.
Pembentukan Malaysia Shaklee adalah perbezaan kerana ia dirumus berdasarkan persekitaran yang sesuai, gaya hidup dan tabiat pemakanan. Selain itu, produk kami adalah dijamin selamat untuk pengguna (kami juga mempunyai Kementerian Kesihatan Malaysia pelabelan dalam botol).

Lebih banyak pertanyaan atau cadangan anda boleh hantar ke customerinquiry@shaklee.com.my atau hubungi untuk kami pelanggan Perkhidmatan 603-5622 3188.

Terima kasih Salam hormat,
Atif

No comments: