Tuesday, February 25, 2014

5 kesan kurang minum AIR masak

Assalamualaikum & salam 1 Malaysia,
Info bersama: 5 kesan kurang minum AIR masak

Air merupakan komponen terbesar yang diperlukan dalam tubuh manusia, namun banyak yang mengabaikannya dengan malas minum air masak. Hal ini sering terjadi pada orang yang tinggal di tempat yang dingin atau bilik yg sejuk, dengan alasan mereka tidak haus. 



1. Membuat sel-sel otak menjadi tidak aktif:
Saat seseorang kekurangan air, maka dia akan mengalami dehidrasi. Dehidrasi ini dapat menyebabkan cairan otak menurun dan oksigen yang seharusnya mengalir ke otak menjadi berkurang. Hal ini mengakibatkan sel-sel otak menjadi tidak aktif dan tidak berkembang.

2. Menurunkan konsentrasi:
Otak memiliki komposisi yang terdiri atas cairan, dan apabila otak tidak mendapatkan air yang cukup, maka akan mengganggu fungsi kognitif (kepandaian). Otak yang tidak dapat menjalankan fungsi kognitif akan membuat seseorang menjadi mudah lupa dan tidak fokus.

3. Menyebabkan halusinasi bahkan kematian:
Dehidrasi dapat menyebabkan gejala ringan seperti haus, sakit kepala, tekak kering, badan panas, lelah, denyut nadi cepat, warna air kencing pekat, ataupun gejala berat seperti halusinasi bahkan kematian.

4. Menyebabkan infeksi pundi kencing:
Ini adalah kerana bakteria/kuman tidak dapat keluar akibat kurang minum air masak. Adapun gejala infeksi pundi kencing adalah sperti suhu badan sedikit naik, sakit/ngilu ketika buang air kecil, perasaan tidak dapat menahan buang air kecil, dan bahkan mungkin terdapat darah dalam urine. Bagi perempuan disarankan untuk lebih banyak minum air masak. Banyak minum air masak dapat membantu bakteria keluar dari saluran kencing.

5. Membuat kulit menjadi kusam:
Kurang minum air masak juga dapat membuat kulit menjadi kusam. Ini kerana aliran darah tidak menyeluruh.

Bagi yg cepat dehydrate tu Performance Drink boleh membantu dan menambah tenaga.



Jadi, jangan malas untuk minum air masak. Penuhi keperluan harian air masak agar terhindar dari gangguan-gangguan kesihatan yang telah disebutkan tadi. Semoga artikel ini bermanfaat.


Hubungi saya ;



No comments: